Czym różni się akumulator litowo-jonowy od tradycyjnego?
Akumulator to akumulator mogło by się wydawać, że sprawa jest bardzo klarowna – nic bardziej mylnego. Jeszcze do niedawna wystarczyło pójść do sklepu z częściami albo wybrać interesujący nas akumulator w sieci i zamówić by otrzymać odpowiedni produkt. Aktualnie trzeba się jednak zastanowić – „jaki?”. Zanim zdecydujesz się na kupno nowego akumulatora do swojego samochodu lub motocykla poznaj różnice między typami akumulatorów.
Akumulatory tradycyjne:
- Kwasowo-ołowiowe są najstarszym typem akumulatora. Od momentu jego powstania, czyli od 1859 roku jego budowa praktycznie się nie zmieniła. Mimo wszystko jest to dalej jeden z najbardziej popularnych akumulatorów wybieranych wśród kierowców ze względu na jego niską cenę. Składa się on z katodów tlenku ołowiu, których jest przeważnie 6, anody ołowiowej oraz elektrolitu w stanie płynnym, w którym znajduje się wodny roztwór siarkowo kwasowy.
- Zalety:
Do największych zalet akumulatorów kwasowo-ołowiowych można zaliczyć jego cenę, która jest stosunkowo niska. Następnie należy wyróżnić jego trwałość oraz to, że jest niezwykle odporny na pełne rozładowanie, gdyż ponowne jego naładowanie przywraca jego wszystkie parametry do stanu wyjściowego. - Wady:
Największą wadą tego rozwiązania jest wysokie ryzyko zakwaszenia akumulatora w przypadku długotrwałego rozładowania bądź częściowego rozładowania. Należy również często sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby go uzupełniać. Problematyczne może okazać się również szybki spadek jego żywotności w przypadku długotrwałego użytkowania bez odpowiedniego poziomu elektrolitu.
- Zalety:
- Żelowe w tym rodzaju został zastosowany specjalny żel kwasowo siarkowy wymieszany z krzemionką zamiast standardowego płynu elektrolitowego. Mimo, że jest dużo nowsza konstrukcja nie jest polecany kierowcom.
- Zalety:
Jego największą zaletą jest niewątpliwie możliwość ustawienia go w dowodnej pozycji. Nie trzeba go również uzupełniać dodatkową zawartością żelu i jest dużo bardziej odporny na różne wibracje i wstrząsy od akumulatora kwasowo-ołowiowego. - Wady:
Wadą przez którą ten akumulator nie jest polecany kierowcom jest jego bardzo niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów. Przez co nie ma zastosowania jako akumulator rozruchowy.
- Zalety:
- Akumulatory EFB / AFB / ECM – swoją budowąniewiele różnią się od wyżej wymienionych rodzajów tradycyjnych akumulatorów. Posiadają jedynie większy zbiornik elektrolitu oraz dwustronne separatory z mikrowłókien polietylenu i poliestru.
- Zalety:
Posiadają dużo większą wytrzymałość, czyli będą działać o wiele dłużej, bardzo dobrze sprawdzają się też w przypadku, gdy w samochodzie jest dużo odbiorników elektrycznych. - Wady:
Poza wszystkimi wadami jak w akumulatorze kwasowo-ołowiowym, do tego dochodzi bardzo wysoka cena.
- Zalety:
- Akumulatory AGM, czyli z separatorami wykonanymi z mat mikrowłókien szklanych lub polimerowych, które całkowicie pochłaniają elektrolit.
- Zalety:
Są nawet trzykrotnie bardziej wydajne oraz posiadają bardzo wysoką odporność na wstrząsy czy wycieki. - Wady:
Największą ich wadą jest niewątpliwie cena. Poza tym maja wysoką wrażliwość na przeładowanie i źle reagują na niskie temperatury. Z tego powodu nie mogą być montowane pod maską, lecz w kabinie pasażera bądź bagażniku.
- Zalety:
Akumulatory litowo-jonowe:
Technologia budowy tego rozwiązania jest powszechnie znana z baterii umieszczanych w telefonach. Tego typu akumulatory stosowane są w samochodach od bardzo niedawna. Ale jej popularność bardzo szybko rośnie szczególnie wśród motocyklistów. Dzięki zastosowaniu technologii litowo-jonowej akumulatory te są o 80% lżejsze od ich odpowiedników kwasowo-ołowiowych. Poza tym jest niezwykle trwały i bezpieczny.
- Zalety:
Nie rozładowuje się samoczynnie nawet przy długich okresach postoju, dużo szybciej ładuje oraz możliwe jest dowolne ułożenie. Jest niezwykle trwały i odporny na różne uszkodzenia, a zarazem bardzo bezpieczny w użytkowaniu. Dodatkowo jest bardzo lekki i bezpieczny dla środowiska naturalnego. - Wady:
Z racji, że jest to stosunkowo nowa technologia akumulatory tego typu są jeszcze stosunkowo drogie oraz głębokie rozładowanie może powodować nieodwracalne uszkodzenie.
Akumulatory litowo-jonowe vs tradycyjne
W dłuższej perspektywie bardziej opłacalny będzie akumulator litowo-jonowy dzięki wyższej sprawności energetycznej, gdyż podczas ładowania zużywają nawet o 40% mniej prądu. Co więcej ich trwałość jest dużo wyższa, przez co można ładować je więcej razy. Dzięki niezwykle prostej obsłudze spadają również koszty serwisowania przez brak emisji szkodliwych substancji.
Akumulatory litowo-jonowe pozwalają też sporo oszczędzić przez ich małe straty w energii przekazywanej, które kształtują się w granicach 5% gdzie w tradycyjnych akumulatorach sięgają nawet 25%, a czas ich ładowania jest trzykrotnie krótszy.
Właśnie dzięki ich 70% niższej wadze od standardowych odpowiedników zyskują tak wielkie uznanie wśród motocyklistów, gdyż spada również masa motocykla, co pozwala na duże wyższe przyśpieszenia. Jak widać akumulatory litowo-jonowe mają sporo zalet w porównaniu do tradycyjnych akumulatorów, jedynie z racji, że to młoda technologia stosowana w motoryzacji jest droższa. Lecz pacząc w dłuższym rozrachunku może i tak okazać się bardziej opłacalna.