Akumulator żelowy – wszystko co musisz o nim wiedzieć
Nazywany jest różnie – baterią, ogniwem, zasobnikiem energii lub po prostu akumulatorem. Bez względu jednak na nazewnictwo, stanowi on niezastąpione w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym urządzenie, umożliwiające jego uruchomienie. Jednym z najpopularniejszych obecnie na rynku jest akumulator żelowy, który swoją ergonomią bije na głowę powszechnie wykorzystywaną baterię kwasowo-ołowiową.
Poziomo, pionowa, a nawet do góry nogami
Pierwsze akumulatory żelowe pojawiły się w pojazdach już w latach 60. XX wieku. Obecnie tego typu baterie to wysoce praktyczne urządzenia magazynujące energię elektryczną, cechujące się dużą szczelnością, dzięki czemu mogą one być bezpiecznie transportowane w każdej praktycznie pozycji. Nie ma konieczności ustawiania ich wyłącznie w pozycji poziomej, w przeciwieństwie do standardowych baterii, a także nie wymagają ciągłego uzupełniania elektrolitu, ponieważ wypełniony nimi żel nie paruje ani też nie ulega degradacji w żaden inny sposób. Akumulator żelowy to po prostu urządzenie zaliczane do tzw. baterii bezobsługowych.
Żel jako przewodnik
W przypadku akumulatorów żelowych płynny elektrolit został zastąpiony wysokogatunkowym żelem, stworzonym na bazie kwasu siarkowego oraz krzemionki. To on przewodzi prąd, natomiast funkcję kolektorów pełnią kratki zbudowane z antymonu. Tego rodzaju baterie powstają najczęściej jako akumulatory typu VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Właściwości oraz parametry akumulatorów żelowych zdecydowanie przewyższają inne dostępne obecnie konstrukcje baterii.
Atuty ogniw żelowych
- praktycznie zerowe ryzyko rozlania elektrolitu
- dowolność montażu – bez konieczności ustawienia wyłącznie w pozycji poziomej
- wysoka odporność na wstrząsy oraz uszkodzenia mechaniczne
- samorozładowanie na bardzo niskim poziomie
- odporność na głębokie rozładowanie
- utrzymywanie bardzo dobrych właściwości pomimo wielu kolejnych ładowań i rozładowań
Akumulator żelowy raczej nie do samochodów osobowych
Bardzo często bateria żelowa mylona jest z akumulatorem typu AGM, które również są zaliczane do urządzeń bezobsługowych. Jeżeli sądzisz, że posiadasz w swoim samochodzie akumulator żelowy, to zapewne jesteś w błędzie. Tego rodzaju ogniwa nie powinny być wykorzystywane do rozruchu samochodów osobowych, ponieważ podczas dostarczania prądu o wysokich parametrach baterie żelowe wykazują się niewielką mocą, a więc jest ona po prostu niewystarczająca do uruchomienia silnika w samochodzie. Najczęściej ogniwa żelowe znajdują swoje zastosowanie w jednośladach, a więc skuterach, motorowerach, ścigaczach, chopperach, itd. Można je spotkać również w wózkach golfowych, kamperach, karetkach pogotowia oraz w innych pojazdach wyposażonych w dużą ilość urządzeń elektrycznych.